تبلیغات
الکترونیک - جلسه اول (آموزش روبوکاپ - شبیه سازی فوتبال)

الکترونیک

سلام به دوستان عزیز
از امروز کلاس های اینترنتی روبوکاپ به صورت رسمی شروع میشه.
همونطور که تو کلاس های قبل گفتم لازمه شروع روبوکاپ یاد داشتن یه زبان برنامه نویسیه (ترجیحا ++C 5487 که دوست عزیزم rm1232002 5487 در اینجا مشغول آموزش اون هستن)
بعد یه سری مفاهیم پایه ای شبکه رو لازم دارید.
حالا شروع میکنیم به توضیحات مبانی روبوکاپ.
همونطور که تا الان پست های قبلی رو دیدید اکثرا در مورد هوش مصنوعی بودن.
در پست معرفی لیگ شبیه سازی فوتبال هم بیان کردم که هدف این کار پیشرفت علم هوش مصنوعی و در انتها ساختن یک تیم فوتبال از روبات ها است که در سال 2050 با برنده فینال مسابقات جام جهانی فوتبال مسابقه خواهد داد و با احتمال بالای 50% این تیم را شکست خواهد داد.
برای ساختن این تیم به دو وجه میپردازیم:
1- سخت افزار روبات که امروزه به اسم علم روباتیک شناخته میشه
2- مغز یا عامل تصمیم گیری روبات که امروزه در شاخه های هوش مصنوعی و برنامه نویسی و ... بررسی میشه.

در این قسمت ما به تشریح و تدریس بخش دوم این پروژه میپردازیم:

ابتدا چند تا لینک رو براتون میزارم که حتما باید دانلود کنید و همیشه همراهتون داشته باشید. اینا واسه یه برنامه نویس روبوکاپ از نون شب واجب تره.
دوست عزیزم جناب Natilus 5487 قبلا زحمت آپلود چند تا از اون ها رو برای کلاس های روبوکاپ بجنورد کشیدن:http://www.n-kh.ir/index.php/topic,549.msg1546.html#msg1546

ولی محض 5487 احتیاط دوباره میزارم:


مقاله اول (RoboSina از اول)

مقاله دوم (آموزش Robocup)

مقاله کامل تشریحی روبوکاپ (انگیلیسی)

راهنمای سورس کد بیس

فایل فشرده شده سورس کد بیس (قابل اجرا در لینوکس)

صفحات راهنمای طبقه بندی شده سورس بیس (فایل doxygen که تمامی کلاس های سورس رو توضیح داده)


فایل باینری تیم روبوکاپ UVA 5487 سال 2005

سایت رسمی تیم روبوکاپ FCPortugal

فایل باینری تیم FCPortugal سال 2006

خوب. تا اینجا یه سری فایل گذاشتم که باید حتما داشته باشید.
اول اینا رو دانلود کنید.....
فعلا با اینا هیچ کاری نمیتونید انجام بدید چون برای اجرای کد ها یا فایل های باینری احتیاج به محیط شبیه سازی شده فوتبال دارید پس باید این محیط رو اماده کنید:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=24184
از این لینک فایل هایی رو که لازم دارید دانلود میکنید --> 5487 RCSSBASE , RCSSSERVER , RCSSMONITOR
این سه فایل جزو واجبات هستند که برای اجرای بازی ها حتما به اونها احتیاج دارید. فایل های دیگه ای هم هستن که بعدا در موردشون توضیح میدم.

برای نصب محیط شبیه سازی فوتبال به ترتیب فایل های RCSSBase 5487 بعد RCSSServer 5487 و در انتها RCSSMonitor 5487 رو نصب میکنید. طریقه نصب اونها در مقاله کامل تشریحی روبوکاپ توضیح داده شده ولی دوباره اینجا توضیح میدم.

 5487:angel:توجه داشته باشید که همه ی این دستور ها باید در لینوکس اجرا بشه :angel:
ابتدا به جایی که فایل ها رو ذخیره کردید رفته و روی هر فایل کلیک راست کنید و گزینه Extract Here 5487 رو انتخاب کنید. با این کار فایل ها از حالت فشرده خارج میشن.
حالا باید یه ترمینال باز کنید که میتونید با فشار دادن کلید Alt 5487 و F2 5487 و سپس تایپ کردن gnome-terminal 5487  5487یه ترمینال باز کنید.
حالا باید به مسیری که فایل ها رو در اونجا ذخیره کردید با فرمان cd 5487 بروید مثلا cd ~/Desktop/Robocup/rcssbase 5487  5487و حالا به ترتیب فرمان های configure/. 5487 سپس make 5487 و در آخر 5487 make install 5487 رو تایپ کنید. اگه همه چیز خوب پیش بره در حدود 3-4 دقیقه این بسته نصب میشه. در ضمن به دوستان توصیه میکنم برای روبوکاپ ترجیحا از لینوکس فدورا استفاده کنند. اگر از توضیع های دیگر لینوکس استفاده میکنید احتمال دارد در هنگام نصب این بسته ها دچار مشکل شوید. مثلا لینوکس شما یک فایل مورد نیاز برای نصب بسته های روبوکاپ رو نداشته باشه که اون موقع مجبور هستید خودتون اون فایل رو دانلود و نصب کنید.
برای نصب سرور و مانیتور هم دقیقا همین کار ها رو انجام میدید. اگه همه چیز درست پیش بره حالا شما یه محیط شبیه سازی فوتبال آماده اجرا دارید.
برای اجرا کافیه در ترمینال تایپ کنید rcssserver 5487 و در یک تب جدید تایپ کنید rcssmonitor . حالا شما یک سرور شبیه سازی در حال اجرا و یک مانیتور متصل به سرور دارید که اماده وارد شدن بازیکنان هستند.
برای وارد کردن تیم ها هر تیم اسکریپت مخصوص به خودش و با آرگومان های متفاوت داره. در اینجا نحوه آوردن تیم UVA 5487 رو آموزش میدم.
به محلی که فایل باینری تیم UVA 2006 5487 رو ذخیره کردید بروید و فایل اون رو extract 5487 کنید. حالا تو ترمینال به همین شاخه که فایل ها رو در اون extract 5487 کردید رفته و اسکریپت را اجرا کنید که در مورد این تیم اسکریپت اجرا start.sh/. 5487 میباشد.(تایپ کنید start.sh/.)
ممکن است با اجرا این اسکریپت با ارور tcsh 5487 مواجه بشین که برای رفع این مشکل باید بسته نصب tcsh 5487 رو دانلود و نصب کنید.
خوب حالا شما موفق به اتصال دادن یک تیم به سرور شبیه سازی فوتبال شدید و از طریق مانیتور میتونید اون ها رو ببینید.
میتونید یه تیم دیگه (مثلا تیم پرتقال) یا همون تیم با یه نام دیگه رو به سرور متصل کنید و با زدن کلید cick_off 5487 از مانیتور بازی رو شروع کنید.


laughبله........ به این میگن شبیه سازی فوتبال دو بعدی..... laugh


کاری که شما قراره بکنید همینه. نوشتن یه برنامه که یه تیم فوتیال رو به سرور متصل کنه و با شروع بازی ، بازیکنان شروع به تصمیم گیری و عمل کردن به تصمیماتشون تو زمین کنند.

برای نوشتن این برنامه از 5487 کد بیس که قبلا دانلود کردین استفاده میکنیم. سورس کد بیس یه برنامه از پیش نوشته شده ی که کار ما رو برای نوشتن یک تیم فوتبال راحت تر میکنه. یعنی چه؟
یعنی اینکه یه عده ای اومدن نشستن یه سورس کد نوشتن که تقریبا برای همه ی برنامه ها مشترکه. حالا این سورس کد آزاد شده و در دسترس همه قرار گرفته. پس کاری که قراره برای نوشتن برنامه روبوکاپ انجام بدیم تغییر دادن و بهینه کردن این سورس کد بیس است. راهنماهای این سورس رو براتون گزاشتم . مخصوصا فایل doxygen که همیشه و همه جا به درد میخوره.


خوب واسه امروز کافیه.
برای جلسه بعد دوستان شروع به خوندن مقاله "روبوسینا از ابتدا" کنن. اینشا الله از این به بعد کلاس ها رو بر اساس این مقاله جلو میبریم.
اگه سوالی بود همبن جا بنویسید تا جوابتون رو بدم.

خسته نباشید.

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :